• AQUAfit

    voor iedereen

    Deze les is voor iedereen, jong en oud, man of vrouw die op een leuke manier aan de conditie wil werken met verschillende aquasporten. Bij een middelhoog tempo en een watertemperatuur  van 32˚C  kunt u goed trainen. Door een goede warming-up en cooling-down heeft u geen spierpijn en is de kans op overbelasting of een blessure zeer gering. Het accent ligt op conditie-opbouw, het versterken van de spieren, het verbeteren van het figuur en verbetering van de coördinatie. Door het ontbreken van de zwaartekracht voelt u het spiergebruik niet, ook kan door de verhoogde weerstand van het water een toename van wel 30% van de vetverbranding  zijn. Het programma kan worden aangepast aan de interesse en het trainingsniveau van de deelnemers. De algemene fitheid en gezondheid van de deelnemers wordt behouden en/of verbeterd. Deze bewegingsvorm is aan te bevelen voor iedereen!

    Aquafit is voor elke leeftijd en voor elk niveau bestemd, zoals:

  • Geblesseerde personen doen aquatherapie of revalidatie in het water. De belasting op de gewrichten is minimaal door de opwaartse druk van het water op het lichaam. De invloed van de zwaartekracht is verdwenen bij diep water (no impact), bij ondiep water is een kleine invloed van de zwaartekracht (low impact).
  • Bij gezonde personen worden de spieren getraind op uithouding en spierversterkend op een niet-belastende wijze. Dit is een goede afwisseling met de gewone trainingen.
  • Niet-zwemmers kunnen op een veilige manier in het zwembad aan sport doen. Door het gebruik van hulpmiddelen (in functie van drijven) kunnen niet-zwemmers hun activiteit op punt houden zonder met het hoofd onder water te gaan.
  • Voor zwangere vrouwen wordt het overgewicht op de rug en gewrichten minder belastend aangevoeld en vermindert de zwelling van de ledematen.
  • Obesen kunnen zich comfortabeler bewegen, terwijl de grote spiergroepen oefenen en er aan vetverbranding wordt gedaan.
  • Bij mensen met lage rugpijnen oefent het water een dubbele rol uit: ondersteunend, je weegt minder in het water, en weerstand gevend, waardoor de houdingspieren onbewust worden aangespannen.
  • Senioren: het is de ideale manier om het verouderingsproces tegen te gaan en fit en gezond te blijven. Omdat zwemmen een sport is waarbij het hele lichaam tegelijk getraind wordt, is het de nummer-één lichaamsbeweging.